onsdag 28. desember 2011

Desemberstrikk

Litt strikk fant veien under juletreet i år også, selv om jeg trodde at jeg ikke kom til å få tid til det.

Denne luen er stikket i fabel. Det turkise er et flerfarget garn, og så er det svart bakgrunn. Luen er strikket på pinne nr. 3. Oppskriften finner dere her: http://www.ruths.dk/


Så over til en hals fra www.pickles.no Den heter vridd hals og er enkel og strikke. Garnet jeg har brukt er ikke orginalgarnet som står i oppskriften. Jeg har brukt rowan sitt garn, her en blanding av ull og bomull. Den kan surres to ganger rundt halsen. Strikket den på pinne nr. 8 hvis jeg ikke husker helt feil..


Disse vottene begynte jeg på for lenge siden, men jeg fikk for lite garn og de ble liggende. Men nå har jeg endelig fått gjort de ferdige. De skal egentlig strikkes på pinne 3,5 men disse er strikket på 2,5. Hadde jeg brukt 3,5 ville disse vottene blitt alt for lang. Oppskriften var gitt ut i allers en gang, men husker dessverre ikke når.

Så ønsket Amalie seg en Harry Potter lue og et skjerf. Skjerfet rakk jeg ikke før julaften så det må jeg begynne på straks. Men på denne luen måtte jeg bare inprovisere siden jeg ikke hadde mønster. Så til de som er interesert: Legg opp 100 masker på pinne nr.3 Strikk 6 cm vrangbord, 2 r og 2 vr. Så skriftet jeg til gult og strikket 9 omg rett. Deretter 9 omg burgunder, 9 omg r gult, 9 omg burgunder. Så 9 omg gult, men når jeg hadde strikket 5 omg gult begynte fellingen. 2 r sm, 18 rett, 2 r sm omg ut. Neste omg 2 r sm, 17 r, 2 r sm. osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar